mbjornfot

Alla inlägg den 28 februari 2012

Av Maria Björnfot - 28 februari 2012 22:05

Grattis till världens finaste MARIO som fyller 1 år idag!! :) helt sjukt vad tiden går fort...


och...Grattis till mig, Hilda och alla andra som heter Maria ute i världen! Idag har vi namnsdag.


Maria är ett kvinnonamn, och en grekisk eller latinsk form av det ursprungliga arameiska namnet Mariam, (hebreiska Mirjam, arabiska Maryam). En svensk form av namnet är Marja, och likaså smekformerna Maj (namn) Maj och Maja. Den engelska formen av namnet är Mary (kvinnonamn) Mary, den franska är Marie.

Maria är mest känd från Bibeln då hon är Jesumoder. Maria förekommer också i formen Maria Magdalena och är en av kvinnorna runt Jesus.

Den allra vanligaste betydelsen för Maria är "rebellisk" och "önskat barn". Men namnet kommer troligast från ett egyptiskt namn som kom från ordet mry "älskad" eller ordet mr "kärlek".

Fler betydelser kan vara "uppror", "rebellisk", "trotsig", "efterlängtat barn", "havets stjärna", "en pe i havet", "den vackra", "älskad av Gud", "den perfekta", "den som älskar Gud", "den helade", "stark", "stor sorg", "den välnärda" (med betydelsen "vacker"), "älskarinna", "graciös", "den upphöjda", "den charmiga" och "den som härskar".


Nu ska jag på fullaste allvar gå och lägga mig! Blev kondition på gymmet idag, 30min löpning i bra tempo, skrapade ihop lite mer än 5km och sen lite mage på det... efteråt blev jag väldigt skakig, yr och illamående och det sitter fortfarande i. Trött som tusan är jag också, så det är väl bara att passa på eftersom att jag annars har så svårt att somna om kvällarna :)

Godnatt!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards