mbjornfot

Alla inlägg under februari 2012

Av Maria Björnfot - 20 februari 2012 15:16

Är nyss hemkommen från en långpromenad :) Idag är det verkligen perfekt promenadväder! Solen skiner, tempen låg på -3 och det blåser knappt. Vägarna var till och med plogade! Kändes lite väl varmt för vinterjackan, så blev att ta på sig underställ, fleecetröja och min 8848 softshell (stavning?) jacka. Det blev helt perfekt! Jag blev ´varken för varm eller för kall. Och vilken energi man fick av att vara ute i solen, shit alltså! Sånt här väder hoppas vi att det är fler dagar den här veckan.

   

Hilda har ätit sin mellis och till mig själv gjorde jag keso med hallon, en kopp grönt te och några mandlar att knapra på. Ett perfekt mellanmål för mig :)


Håller på att fixa lite matlådor åt mig också. Hemmagjorda klyftpotatisar, kyckling, broccoli och wokgrönsaker. Blir några matlådor med potatis, bróccoli och kyckling, samt några med bara kyckling och wokgrönsaker. Herrn i huset kommer få ugnstekt falukorv med potatismos, haha ;) Han är liiiiite less på kyckling och jag vill inte äta korv så då får man laga flera maträtter.


Hoppas jag kommer hinna få fara på gymmet ikväll också. Är lite svårare att ta sig iväg dit de dagar E jobbar till 18, för klockan hinner bli så mycket innan han är hemma och har ätit...

Av Maria Björnfot - 20 februari 2012 08:46

Så var det måndag igen! I helgen har vi bara varit hemma, för man har ju knappt tagit sig ut i snöovädret. Har iallafall fått plockat en massa här hemma, tvättat och myst.


Igår trotsade jag snön och åkte till gymmet. Hann träna lite biceps innan en instruktör kom och frågade om jag ville prova på spinning 50min puls gratis. Tydligen var det många avbokningar pga snön :P Visst tänkte jag! Lär ju inte orka något men vi kör på så länge det går :) Tog ett tag innan man fick in tekniken/knixet men sen rullade det på bra och det gick ju över förväntan! Lite kondition verkar jag ju ha hunnit jobba upp :)


Har ju aldrig varit riktigt fötjust i spinning, vet inte varför... men i morse vaknade jag upp med svaret! Faaaaan, så öm och ont mellan benen och vid rumpan, haha! Stå, gå och sitta är inte direkt skönt för tillfället :P


Idag ska vi iallafall passa på att ta en promenad med vagnen. Det är -5 ute, nästan klarblå himmel och solen kikar fram :) underbart!

Av Maria Björnfot - 17 februari 2012 22:00

Vilket underbart och milt väder vi har haft idag på dagen. Nollgradigt, men inte direkt sol. Hoppas att det är lika härligt för då blir det en långprommis med vagnen. idag tog vi bara en tur med pulkan eftersom att vi var tvugna att åka och handla efteråt. Annars så har vi bara myst på hemma. Småplockat, städat, busat, ja det vanliga :) Skönt ändå med fredag, synd bara att pappan i huset inte är ledig i helgen utan jobbar. Är sjukt sugen på lite surr och att umgås med någon men alla verkar ju ska jobba i helgen så vi får väl hålla oss hemma som vanligt...


I helgen har jag tänkt ta en detox. Är så jäkla less på att känna mig svullen, men vet inte om det är från de goda bakelserna vi åt på alla hjärtans dag i kombination med den där tiden i månaden!? Hursomhelst. Imorgon blir det minimum med kolhydrater, mycket grönt thé, max 1 kopp kaffe och massa grönsaker. Man ska ju helst undvika mejeriprodukter också vid en detox, men måste nog ändå äta liiiiiite kesella med bär till mellanmål. Vi får se. Blir nog minimum med träning i helgen, iallafall imorgon, för man behöver kolhydrater för att orka träna. Kanske inte alla, men jag!


Har också kommit på varför viktnedgången går lite segt (även fast det inte är så jäkla dåligt att gå ner 5kg på 6 veckor) men jag tror sömnbrist är boven, för jag tränar 5 dagar i veckan, varierat + äter bra och absolut inte för mycket eller för lite. Jag borde gå och sova senaste 22, men Hilda har ju tjorvat på sistone + att jag vill ha min egna lilla tid på kvällen då jag kan sträcka ut mig i soffan och se några serier eller en film -själv! E går ju ändå och lägger sig oftast kring 21, men klockan hinner ju bli närmare 00 innan jag känner mig trött... Måste blir bättring på den fronten.


Igår blev jag så jäkla stolt över mig själv! Körde kondition på gymmet. 30 minuters löpning. 10 min uppvärming, 10 min intervaller (60sek ökning, 30sek lugn jogg) och sen 10 min vanlig löpning. Avslutade med 5 minuters gång i lutning 14 :) Bra gjort Maria! Det var lagomt jobbigt ;) Tänkte hela tiden, 1 minut till, 1 minut till klarar du, och jag hade säkert orkat springa 10 minuter till, men tiden räckte inte till.


I vanliga fall brukar jag avsluta ett gympass med 15-20min löpning, men det känns som att man inte alltid hinner det. Styrketräningen tar ju sin tid och oftast brukar jag ju vilja köra igenom 2 muskelgrupper/dag förutom när benen ska pinas. Men nu ska jag nog satsa på 2 konditionspass i veckan och 3 gympass. Då hinner jag ju köra igenom hela kroppen ändå. Bröst/axlar , Rygg/biceps, Ben/triceps. Magen får sig en genomgång nästan varje kväll hemma och efter löpning.


Så ser upplägget ut just nu :) Nu ska jag lägga mig raklång i soffan och bara njuta! Trevlig kväll!



Av Maria Björnfot - 16 februari 2012 09:24

low-carb-fiberlimpa


Sveriges första Low Carb Bröd!

Ett gott och saftigt mörkt bröd som är kolhydratsnålt, fiberrikt och bakat helt utan socker. Low Carb innehåller endast 2,7 gram kolhydrater per skiva!

Innehåller: Vatten, gluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, psylliumfrön, jäst och salt.

Low Carb är laddat med 20 gram protein och 13 gram fibrer per 100 gram bröd! Nu behöver du inte längre sakna bröd till frukosten.

Low Carb Bröd

Feedbacken från kunder och leverantörer har varit otroligt bra, och brödet har sålt över all förväntan. Vi hoppas att inom kort kunna leverera vårt Low Carb Bröd över hela Sverige.

Det finns inget annat hälsobröd som kan mäta sig med Low Carb Brödet. CarbZone har gjort en jämförelse av de vanligaste hälsobröden så att du själv kan avgöra.

Av Maria Björnfot - 15 februari 2012 21:59

När man äntligen börjar närma sig toppen, så halkar man och åker tillbaka några steg...


Puh, jobbigt kväll. Andra kvällen i rad som lillan tjorvat och varit mega ledsen vid läggdags. Innan gick det ju så himla bra och hon somnade direkt man la ner henne i sin säng, men nu har det varit hysteriskrik, till och med värre än när vi började med de nya sovrutinerna. Oerhört frustrerande och jag blir så ledsen när hon är så ledsen att det knappt går att få henne lugn... Vette tusan vad som är fel!? Extra mycket separationsångest kanske!?


Sen att alla i hemmet är förkylda gör ju humöret ännu sämre. Kvällarna är då jag är i sämst form, men dagarna går bra och då har jag till och med ork att träna. Lilla gummans näsa rinner, så kan ju även vara förkylningen som stör hennes sömn.. Hoppas allt går tillbaka till det normala snart så man kan gå och sova i tid och känna sig glad och inte ledsen och frusterad på kvällen.


Som sagt är vi förkylda här hemma, så vi har tagit det lugnt mest hela dagen. Nu börjar det även lossna lite för Hilda med att stå utan stöd och gå lite. Hon är så himla försiktigt (och lite små feg) så hon håller gärna en hand på något fast hon inte måste, så idag har jag fått henne att träna på att stå utan stöd och nu börjar hon förstå att hon har balansen och inte kommer ramla direkt hon släpper :) Jag tror däremot inte att hon går innan sin ettårsdag, men för mig får hon gärna ta det lugnt och vara så försiktigt som hon är så det inte händer någon olycka!


Gårkvällen var super mysig med god mat, efterrätt, samt lite filmtittande som slutade med en halvsovande Maria på soffan - så himla skönt alltså! ´Är ju  så himla mysigt att ligga i soffan, slötitta på en film och ha sin älskling som ligger och håller om en  


Nu ska jag fortsätta se filmen jag halvsov till igår innan jag går och lägger mig...


Godnatt! 

Av Maria Björnfot - 14 februari 2012 13:56

har redan ångest över all god mat vi kommer äta idag :/ men jag ska ändå äta. Jag körde ett sånt grymt bra pass igår på gymmet och var helt död efter mina intervaller så lite godsaker borde inte skada!? Om inte annat, så får jag väl kompensera för det imorgon på gymmet...


ikväll ska jag bara mýsa med mina älsklingar och förhoppningsvis somnar tösen någorlunda tidigt så jag och pappan i huset får lite egentid i soffan :)


Till middag blir det kycklingfileér inlindad med bacon och fylld med vitlök&örter-philadelphia. Potatisgratäng och sallad till det, eventuellt ett glas vin till maten. Till efterrät blir det varm chokladbakelse med vanilglass och hallon :) Ett av Leilas recept.

Var ju tvungen att göra en sån där chokladbakelse tidigare idag för att se om de blev bra, och så lyckat det blev! Ser ut som en upp och nervänd chokladmuffins, men när man tar en bit med skeden så rinner det ut varm choklad innifrån. Tror min chokladälskade kille kommer ÄLSKA det! :)


Nu ska jag träna lite mage för att mitt sinne ska få lite frid och inte må dåligt resten av dagen. Men jag tror nästan med säkerhet att min kropp kommer må illa ikväll, eftersom att jag varit utan sötsaker nu i nästan 7 veckor... vi får se :)


Ha en underbar alla hjärtans dag och rå om era nära och kära! Puss på er!

Av Maria Björnfot - 13 februari 2012 22:08

Det har varit lite fattigt med bilder på senaste tiden har jag märkt.. men det är också för att jag fotar mindre :S Trist men så är det. Efter att ha lånat systers systemkamera några gånger så duger inte min vanliga kamera åt mig längre. Bilderna blir inte bra helt enkelt. Älskar ju att fota, så när jag har jobbat någon månad så kommer jag köpa mig en systemkamera (+ mobil, som är prio 1!)


Här kommer några bilder från senaste månaden iallafall :)

Hilda har fått dille på att sätta saker på huvudet, och hämtar gärna alla mössor hon har i hallen så hon har några att variera mellan ;)

       

 
Av Maria Björnfot - 13 februari 2012 17:54

Det är så mycket jag vill skriva om, viktminskningsresultaten, träning, mat, vår vardag och recept men jag finner inte tiden att sitta här. Alltid är det något annat som ska fixas medan tösen sover och att skriva medan hon är vaken brukar inte gå så bra. Lilla gumman ska antingen slå på datorn eller bli arg för att hon inte får uppmärksamhet :P


Kan börja med att skriva att vågen visade -1kg från förra veckan :) Något glad jag blev, då vågen typ visat¨noll förändring varannan vecka. Som att jag samlar på mig en massa massa vätska varannan vecka och sen släpper det :P Jag har inte mätt mig ännu, gjorde det inte heller förra veckan men ska göra det ikväll. Spännande! Nu har jag iallafall gått ner 5kg på 6 veckor och har bara 1kg till som jag ska hinna gå ner på 2 veckor - fullt möjligt! Hade ju satt ett mål på 6kg på 8 veckor... men jag tänker inte stanna där! Då är jag nere på min inskrivningsvikt när jag blev gravid.. men gärna 2-3kg till får försvinna för då är jag på min "må bra" vikt :)


Senaste dagarna har jag varit hungrig HELA tiden, även fast jag har ätit bra och regelbundet. Ökad ämnesomsättning/förbränning!? Hoppas ;) Idag testade jag även på att göra proteinkokosbollar! Var så sugen på något till kaffet så... dom var helt okey faktiskt! Kan lägga upp receptet senare om jag kommer ihåg :)

Jag kämpar på med träningen trots att jag har börjat känna mig förkyld. Värst är det på kvällarna för då kommer huvudvärken, jag blir helt matt och känner mig sjuk. På dagarna är kroppen helt okey! Varför är det så!?


Blir att träna rygg/biceps idag, samt avsluta med intervaller. Jag ska vara helt slut när jag lämnar gymmet, först då känner jag att jag har gjort mig förtjänt av en vilodag ;) Är ju alla hjärtans dag imorgon, så ska prioritera min kära familj då :)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards