mbjornfot

Alla inlägg den 30 januari 2012

Av Maria Björnfot - 30 januari 2012 10:28

Nu har det gått 4 veckor sen jag startade med jakten på kilona och redan efter första veckan kändes det bättre i kroppen. Första veckan ändrade jag bara kosten och har hållit ungefär samma matschema sen dess :)


v1 (ingen träning endast ändrad kost) v2             v3              v4 (minskning från v2)

Vikt: -2kg-0,5-1,5kg 0kg
 Mage bredast: -6cm -2cm Inga mått 0cm
 Höften: -1cm 0cm Inga mått -3cm
 Under bysten: -2cm -1cm Inga mått -3cm
 Lår: 0cm 0cm Inga mått -2cm
 Armar: -2cm 0cm inte mått -1cm

Jag har alltså gått ner 4kg på 4 veckor och minskat 8 cm var magen är bredast.

Minskat 4cm kring höften och 6 cm under bysten. Låren är 2cm mindre och armarna 3 cm mindre = 23cm minskning runt kroppen :) Jag är nöjd!


Hade som mål att gå ner 6kg på 8 veckor och jag vet att man hamnar på platåer då vikten står still. 2kg på 4 veckor känns helt klart som att det kommer gå, så heja mig!!


Kost:

Drog ner på kolhydraterna första veckan. Ersatte pasta/ris/potatis med grönsaker istället. Handlade och

fyllde kylskåp och frys med nyttigheter som keso, kesella, minimjölk, lätt naturell yoghurt, frysta bär, broccoli, ägg, kalkon, kyckling och så vidare :)


Gjorde även en kostdagbok på internet där man fyller i vad man äter så räknar den ut antaler kalorier. Där fick jag se att jag äter betydligt mycket mindre än jag borde. Ca 900kcal kom jag upp i på en dag och jag har fått höra att allt under 1200kcal är svält (?!) Så då fick jag ju även börja äta mellanmål för att få i mig mer. Tidigare har jag bara druckit kaffe till mellanmål, men jag har inte kännt att jag behövt få i mig mer eftersom att jag har hållit mig rätt stilla ;)


Andra veckan när jag började träna fick jag lägga till lite kolhydrater till middagen, för jag kände att kroppen inte riktigt orkade helt utan. Oftast ser mitt matschema ut såhär:


Frukost: Proteinsmoothie ( 1 dl bär- oftast hallon/mango, lite fiberhavregryyn, 20g proteinpulver m vaniljsmak, 1dl minimjöl, 3msk naturell lätt yoghurt eller kesella lätt- mixat med stavmixer och asgott!)

Protein-Fiberhavregrynsgröt med kesellafluff (1 portion fiberhavregrynsgröt med linfrö, som jag rör ner 1 äggvita i. Sen några matskedar med lättkesella som jag mixat med hallon. Bra altenativ istället för sylt)


Lunch: Äggviteomelett med champinjoner och fetaost. Kyckling med broccoli eller vad vi nu ätit dagen innan minus kolhydrater


Mellanmål: En frukt eller en proteinsmoothie och en kopp kaffe


Middag: Kyckling, fläskfilé, lax med antingen ugnsstekta grönsaker/sallad och lite kolhydrater som ris/pasta/potatis


Kvällsmål efter träning: Proteinsmoothie, keso med ägg, rågbitar med keso på och en kopp grönt thé till.


Träning:

Tränade inget första veckan, för ville inte chocka kroppen för mycket.


Andra veckan köpte jag gymkort och gick ut ganska hårt från start, mest för att jag upptäckte hur mycket jag gillade att träna ;) Helt otroligt hur förslöad man kan bli av att ligga på soffan, men när man väl är igång, så finns det inget stopp! Senaste tre veckorna har jag tränat 6 dagar i veckan och haft 1 vilodag (som jag tvingat mig själv att ha).


Jag har kört igenom alla muskelgrupper varje vecka. Första veckan sprang jag på löpbandet efter styrketräningen. Började lugnt med 10 minuter och efter varje gång ökade jag tiden lite. Nu kan jag springa 30 minuter utan problem. Jag tycker det är kul att springa. Crosstrainern och cykel typ hatar jag, är så jäkla segt och känns inte som att man kommer någonstans. Löpning känns effektivare och man får svettas lite mera ;)


Sista veckan har jag däremot fått dra ner på löpningen och varva med cykel, crosstrainer och snabb gång i brantaste lutningen. Mina knän har börjat göra ont och benhinnorna börjar kännas av. Eftersom att jag gör detta med ett mål att gå ner i vikt och bli fastare så är konditionsträning ett måste! Känns som att konditionsträning är enda botet mot de här kära kärlekshandtagen som kom i samband med graviditeten...



Ska senare lägga upp lite formbilder från första veckan och hur jag ser ut efter 4 veckors annat "liv". Jag tycker själv inte att bilderna visar speciellt mycket, men jag känner att hela jag är fastare och starkare! :) har minskat några cm runt magen, gått ner i vikt så visst har ju detta gett resultat :) Fattar inte varför jag gjorde det här tidigare, haha.


Jag tänker inte fuska med kosten förrän jag har gått ner mina kilon och vet att jag stannar på den vikten! I veckan blir det lite fler vilodagar men det är för att jag ska åka till min syster och systerdotter och umgås, men jag ska se till att äta så nyttigt jag bara kan under den tiden eftersom att jag inte kommer träna.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards